תוכנה לניהול מכללות העתק טקסט בלבד מכללת סמינר הקיבוצים
10/19/2019 שעות שבועיות סמסטריאלי 2 שנת לימוד 2015

כושר גופני (מעשי)

15110261025שת01
  ד"ר יגאל פנחס
 אופי הקורס
 שעור ותרגיל
חובת נוכחות
 חובת נוכחות
חובה נוכחות אקטיבית עם תלבושת ספורט מלאה

חובת מבחן
תקציר
במסגרת הקורס פרח ההוראה ילמד דרך העשייה לזהות את גורמי המאמץ ומרכיבי הכושר גופני. נתמקד בהבנת עקרונות האימון הגופני תוך יישם לימוד שיטות לפיתוח הכושר גופני. ננתח את הצרכים לכושר גופני בעיסוקים שונים וענפי ספורט שונים. נבין את העקרונות בבניית תוכניות-אימון לפיתוח הכושר גופני. נכיר מכשור, ציוד ומתקנים הקשורים לפיתוח כושר גופני.



מטרות הקורס
* המחשת מושגי יסוד בכושר גופני.
* לימוד שיטות לשיפור הכושר הגופני.
* הגברת המודעות לתרומת הפעילות הגופנית לתחושת הרוחה .
* הכרת מיכשור, ציוד ומתקנים הקשורים לפיתוח כושר גופני.
הנושאים

הכרת דרגות מאמץ ואביזרי התנגדות שונים.
פיתוח כח בזוגות וכנגד משקל הגוף ללא אמצעי עזר.
שיטות לפיתוח גמישות.
אימון לפיתוח סבולת לב ריאה.
אימון לפיתוח מרכיב המהירות.
אימון בשיטת הפוגות.
אימון פרטלק - בשיטת הזמן  , קצב משתנה. אימון ע"פ שיטת פרטלק.
האימון המחזורי המושלם.
משחקי כושר גופני כדורגל, כדורסל, צלחת מעופפת, רוגבי משחקים מעורבים.
כושר גופני עם אמצעי עזר.
ניתוח מיומנות בענפי הספוט השונים .
ריצת ניווט

הכרת מבדקי כושר גופני


דרכי הוראה
1. קריאת חומר - חובה
2. שיעורים מעשיים + מערכי שעור.
3. רישום החומר - מערכי שיעור.

קהל יעד

פרחי ההוראה בשנה א' בבית הספר לחינוך גופני ותנועה שבמכללת סמינר הקיבוצים.

משלימים לתואר ותלמידי הסבה.
חובות התלמיד

* נוכחות אקטיבית-הופעה ללא תלבושת ספורט או אי השתתפות תחשב כחיסור!

* לפחות ציון עובר במבחנים המעשיים

 * תלבושת ספורט בהתאם לאופי הקורס ודרישות המורה


הערכת התלמיד

- השתתפות פעילה- 45%
*- מבחני כושר גופני- 45%
- התרשמות המורה- 10%

*המשקל היחסי של מבחן ה-BIP שווה 60% ושל מבחן המתח 40%


ביבליוגרפיה

1.       מדעי האימון, מקראה לקורסי מדריכים, רמה א'. (1998). הוצ' ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מכון וינגייט,נתניה.

2.       גלעד, ע. שלו, ר. (1995). "אימון תכליתי". הוצ' ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מכון וינגייט,נתניה.

3.        פנחס, י. 2010. המדריך השלם לפעילות בחדר הכושר.מהדורה שלישית ומורחבת. ת"א: הוצאה עצמית.

4.       שלו, ר. (2002). "תורת האימון – מקראה לקורסי מדריכים". הוצ' ביה"ס למאמנים ולמדריכים, מכון וינגייט,נתניה.

Pinchas, Y. (2012). The Complete Holistic Guide to Working Out in the Gym. Contento De Semrik, USA.

רשות

1.        אונורה, ק. 2006. בשבח האיטיות. אור יהודה: כנרת, זמורה-ביתן, דביר – מוציאים לאור.

2.        ביילי, ק. 1995. כושר בלי קושי. תל-אביב: הוצאת מטר.

3.        בר-אור, ע. ואחרים. 1985. תורת הכושר הגופני. נתניה: מכון וינגייט.

4.        ברספורד-קוק. 1989. עיסוי לריפוי ולהרפיה. תל-אביב: אור-עם.

5.        גרוז'ינובסקי, ע. 1996. הליכה ללב בריא. ת"א: צ'ריקובר מוציאים לאור.

6.        דייויס, ק. ודייויס, א. 2005. די לכאב! מה שהרופא שלך אינו יודע, עלול להרוג אותך מכאבים. ר"ג: פוקוס.

7.        החיים הטובים: אנציקלופדיה לסגנון חיים ולבריאות המשפחה. 1990. ת"א: ספרית מעריב.

8.        היימן, מ. וליפוניס, מ. 2005. בריא לתמיד (התוכנית בת 6 השבועות שתעשה אתכם בריאים יותר לכל ימי חייכם). ר"ג: פוקוס.

9.        המדריך לבריאות המשפחה. 1993. תל-אביב: עם עובד.

10.     ולציקר, מ. 2002. לבריאות מכל הלב. משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים; הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל, המח' להוראת הטכנולוגיה והמדעים; מל"מ - המרכז הישראלי לחינוך מדעי טכנולוגי ע"ש עמוס דה שליט.

11.     זהר, ע. ושפירא, י. 1979. הגוף ותפקודו. אנטומיה, פיסיולוגיה, תזונה. תל-אביב: עם עובד.

12.     זולברג, ג. 2004. יציבה ותנועה, ליקויי יציבה ומגבלות מערכת התנועה, אבחון מניעה וטיפול. ישראל: גיל זולברג.

13.     ידע, עמדות והתנהגות בריאותית בישראל 2000-2002. משרד הבריאות, המרכז הישראלי לבקרת מחלות והמחלקה לחינוך וקידום בריאות.

14.     לוין-ריכטר, ד. (עורך מדעי). 1992. אנציקלופדיה לבריאות המשפחה, המדריך הרפואי החדיש והשלם. ב - 4 כרכים. תל-אביב: דביר.

15.     מב"ת – סקר מצב בריאות ותזונה לאומי ראשון 1999-2001. 2003. משרד הבריאות, המרכז הישראלי לבקרת מחלות ושירותי המזון והתזונה.

16.     מזרחי, א. 2003. לחיות בריא (חיים, בריאות, רפואה וחולי בראייה ההוליסטית). ר"ג: פוקוס.

17.     מיטרני, ר. 1993. פציעות ספורט. נתניה: מכון וינגייט.

18.     מצב הבריאות בישראל. 1999. משרד הבריאות, המרכז הישראלי לבקרת מחלות.

19.     מקל, י. 2005. כושר גופני - רקע פיזיולוגי, שיטות אימון ודרכים לפיתוח הכושר הגופני. נתניה: מכון וינגייט.

20.     נייס, ש. וענבר, ע. 2003. הפיזיולוגיה של המאמץ. ר"ג: פוקוס.

21.     סטראנד, ר. 2004. מה שהרופא שלך אינו יודע על רפואה תזונתית עלול להרוג אותך. ר"ג: פוקוס.

 

22.     סירס, א. 2005. לב בריא – המדריך החדש (כיצד לחזק את הלב ולהבריאו ללא דיאטות מלאכותיות, ללא תרופות מסוכנות וללא פעילות אירובית חסרת תועלת). ר"ג: פוקוס.

23.     סירס, ב. 1995. המסע אל שיא הכושר. ת"א: מטר.

24.     סרוואן-שרייבר, ד. 2004. ללא פרויד, ללא פרוזאק (דרכים חדשות לטיפול במצבי לחץ, חרדה ודיכאון). תל-אביב: מטר.

25.     פוקס, צ. 1990. פיתוח הגוף ועיצובו. תל-אביב: מסדה.

27.     קניץ, מ. 1993. כוח הגוף. נתניה: מכון וינגייט.

28.     קניץ, מ. 2004. כושר וגוף. ת"א: מנטור.

29.     קרני, י. 2005. דרך הכושר לחיים (תזונה נכונה לפעילות גופנית והרזיה). אור יהודה: כנרת.

30.     רובינשטיין, א. 2006. הכול על הלב (איך לשמור על לב בריא). ת"א: אריה ניר.

31.     רוטשטיין, א. 1992. ביולוגיה ופיסיולוגיה של האדם במאמץ. נתניה: מכון וינגייט.

32.     רייפמן-לויצקי, ש. 2003. לא על השריר לבדו (עקרונות ותרגילים למפרקים ולשרירים). ר"ג: פוקוס.

33.     רסקין, ה. 1982. גוף פעיל, גוף בריא. תל-אביב: זמורה ביתן.

34.     רסקין, ה. 1990. פעילות גופנית למבוnׁ

הדפס סילבוס