תוכנה לניהול מכללות העתק טקסט בלבד מכללת סמינר הקיבוצים
10/19/2019 שעות שבועיות שנתי 2 שנת לימוד 2010

תנועה

10115271113סד01
  אריה בורשטיין
 אופי הקורס
 סדנה
חובת נוכחות
 חובת נוכחות
נדרשת נוכחות מלאה


תקציר
הקורס נועד לתת מענה לצורך של תלמידי המשחק במסגרת לימודית של תנועה ויצירה בתנועה. יילמדו טכניקות שונות של מחול, תנועה ואימפרוביזציה תוך התנסות ובנייה של שפה תנועתית אישית, בדיאלוג ובקבוצה, שכלול היכולת והנוכחות הפיזית, הרגישות, ההבעתיות בתנועה והיכולות היצירתיות.
מטרות הקורס
 

 ה

 

* לימוד חווייתי והכנה לעבודה תנועתית בתיאטרון מקצועי.

* גיבוש שפה תנועתית ורגישות אישית לתנועה ולגוף.

* חיזוק היכולת והמשמעת הגופנית להבעה, יצירה ותקשורת בתנועה.


הנושאים
     

א. שכלול היכולת התנועתית, מיקוד אנרגיה, "נוכחות" פיזית.

ב. טכניקות תנועה ואימפרוביזציה.

ג. עצוב שעורי תנועה, חמום גופני של שחקן וקבוצה.


דרכי הוראה
 

1. ריכוז, שחרור, תנועה כתהליך אישי וכנוכחות באנסמבל קבוצתי.

2. התנסות בטכניקות תנועה, אימפרוביזציה ויצירה.

3. מתן וקבלת התייחסות וביקורת הדדית בונה.

4. היכולת ליהנות.


קהל יעד
דרישות קדם: סקרנות ונכונות להתנסות 
חובות התלמיד
 

- נוכחות מלאה (לא רק פיזית) מעורבות, אחריות אישית וכיתתית.

- הימנעות מוחלטת מאיחורים. (הן מטעמי בטיחות, והן לצורך שמירה על האנרגיה והריכוז, לא ניתן להצטרף לשיעור לאחר תחילתו)

- שיתוף פעולה עם תלמידים אחרים בבצוע מטלות ובדיון הקבוצתי.

- עבודות בתנועה.

- ביגוד לשיעור: בגדי תנועה נוחים ובצבע שחור. רגליים יחפות. במידת הצורך ניתן להישתמש במגיני ברכיים.


הערכת התלמיד
 

- רמת הנוכחות, המעורבות והתרומה לתהליך הכיתתי.

- איכות היצירה של קטעים במסגרת השיעור ובמטלות השונות מעבר לו.

- איכות הבצוע (זרימה, תעוזה, יצירתיות, איכויות תנועתיות: כוח, גמישות, רכות, קואורדינטיביות וכו').

- תהליך הלמידה: היכולת להישתנות ולהפנים.

- הגשת עבודות סיכום והערכה-עצמית בכתב ואיכותן.


ביבליוגרפיה
 

ביבליוגרפיה מומלצת:

ברטונוב, דבורה, 1982, מסע אל עולם הריקוד, רשפים, תל-אביב.

האמפרי, דוריס, 1984, אמנות עשיית המחולות, מכון וינגייט והספרייה למחול בישראל,

            תל-אביב.

הנפורד, קרלה, 2000, חכמה בתנועה: מדוע למידה אינה מתרחשת במוחנו בלבד, נורד,

            טבעון.

הריגל, אויגן, 1990, זן באמנות הקשת, דביר, תל-אביב.

הרפז, שולה,1999, לנוע עם החיים: חינוך לתנועה ובאמצעות תנועה, הוצאת מערכת,

            קיבוץ דליה.

ייסודיאן, ס., האיך, א., 1976, יוגא ובריאות, י. מרכוס בע"מ, ירושלים.

נאמן, נ., ברטל, ל., 1978, התנועה, מודעות ויצירה, ספרית פועלים, תל-אביב.

נהרין, צופיה, 2000, הזמנה למחול: תהליכי יצירה בתנועה, הוצאת "אח", קרית ביאליק.

פלדנקרייז, משה, 1967, שכלול היכולת: הלכה ומעשה, אל"ף, תל-אביב.

קילהאם, כריסטופר, 1998, חמשת הטיבטים, אור-עם, תל-אביב.

שניידר, מאיר, 2000, ריפוי עצמי בתנועה, מודן, תל-אביב.

 

 

 

Jonas, Gerald, 1992, Dancing: the Pleasure, Power and Art of

              Movement, Abrams Publishers, New York.

GROTOWSKI J. TOWARDS A POOR THEATRE, SIMON and SCHUSTER, NY 1968.

ARTAUD A. THE THEATER AND ITS DOUBLE, GROVE PRESS N.Y. 1958.

CHEKHOV M. TO THE ACTOR, HARPER & ROW, N.Y. 1953.

BLOM L.A., CHAPLIN L.T., THE INTIMATE ACT OF CHOREOGRAPHY UNIVERSITY OF PITTSBURGH PRESS, PA 1986.

THE MOMENT OF MOVEMENT: DANCE IMPROVISATION UNIVERSITY OF PITTSBURGH PRESS, PA 1988.

Pallant, Cheryl, 2006, Contact Improvisation: An Introduction to a Vitalizing Dance Form, McFarland & Co., Jefferson, NC

STEINMAN, LOIS. THE KNOWING BODY: ELEMENTS OF CONTEMPORARY PERFORMANCE AND DANCE. BOSTON & LONDON: SHAMBALA, 1986.

 

 

* * * * *

הדפס סילבוס