הגדל חלון

מחזור המים בטבע – שעור מס' 1 - 09.12.02

 

מטרה –                    היכרות עם תהליך מחזור המים בטבע.

מטרה אופרציונלית –   התלמידים יענו נכונה על שאלות במשחק מסכם.

                                התלמידים יזהו את שלבי מחזור המים בטבע, ויידעו לשיים אותם.

                                התלמידים יכירו את מקווי המים העיליים ומי התהום.

עזרי הוראה –             פלקט – איור – מחזור המים בטבע.

דרכי הערכה –           מענה נכון על שאלות המוצגות בכיתה.

מיועד לכיתה ד', סיכום החומר הנלמד ע"י המורה.

מהלך השעור

רישום הנושא על הלוח – "מחזור המים בטבע".

 

1. מענה בהצבעה – יום חם, אמצע הצוהריים, השמש מחממת את הים. מה קורה לחלק מהטיפות המרכיבות את הים ?

מה קורה לטיפות מים על כביסה רטובה ?            זהו תהליך התאדות.

מי יכול לתת עוד דוגמאות על התאדות ?

 

2. האם כל הטיפות הגיעו מהים ? מהיכן עוד הן מתאדות ? מהאדמה, צמחים, בע"ח ואנשים.

 

3. מתי תהליך ההתאדות יותר מהיר – כשקר או כשחם ? כשחם.

 

4. כשאני לוקחת כמות קטנה של מים, ושמה אותה בכוס קטנה, ולוקחת את אותה כמות ושמה בצלחת שטוחה – איפה המים יתאדו יותר מהר?  

                                                                       בגלל שטח פני הנוזל.

 

5. מי יודע – היכן אנו "מזיעים פחות" – בחולון או באילת ?

האמת היא שאנחנו לא מזיעים פחות, אלא בגלל שיש בחולון יותר לחות באוויר, התהליך של ההזעה איטי יותר מבאילת, באילת אין כמעט לחות באוויר ולכן הגוף שלנו ממהר להיפטר מהנוזלים שלו.                                             לחות באויר

 

6. מתי הכביסה תתייבש מהר יותר – ביום עם רוח או ביום ללא רוח ?

ביום עם רוח, כי הרוח מעיפה את הטיפות מהכביסה.     רוח

 

סיכום ביניים על הלוח – הטיפות של המים מתאדות מהאדמה, מהצמחים, מבע"ח ומאנשים, ותהליך ההתאדות נעשה מהר יותר כאשר ישנו לפחות אחד או שילוב של הדברים הבאים – חום, שטח גדול של פני נוזל, לחות נמוכה ורוח.

 

7. מה קורה לטיפות שעלו לשמים ? כמה אפשרויות –

א.    יצרו עננים – עננים מורכבים מהרבה טיפות מים זעירות, הנוצרות כאשר אויר מתקרר ואדי מים שבו מתעבים לטיפות מים קטנות.

ב.     יצרו ערפל – אויר הנמצא בגובה נמוך מתקרר מאוד, אדי המים שבו מתעבים לטיפות מים זעירות. כך נוצר ענן נמוך מאוד הקרוב אל פני הקרקע.

 

8. מה קורה כאשר מספר גדול שלטיפות מים זעירות בענן מתלכדות לטיפות גדולות וכבדות?

כמה אפשרויות –

א.    טיפות של גשם – טיפות גדולות וכבדות.

ב.     טל – אויר שבו אדי מים נוגע בעצם קר ממנו (אבן, עלה, מכונית..), מתקרר ואדי המים שבו מתעבים לטיפות הנראות על העצם הקר.

ג.      שלג – נוצר מטיפות מים זעירות שקפאו לקרח באוויר הקר. השלג רך וקל כי בין גבישי הקרח הזעירים שבכל פתית יש הרבה אויר.

ד.     ברד – עשוי מטיפות מים שקפאו והפכו לגרגרי קרח קשים. הברד יורד בד"כ כשיש סערות של ברקים ורעמים.

האם יש שם כולל לדברים אלו ? מה המשותף בין גשם, שלג וברד ?

אלו הם משקעים: פירוש – שוקעים מהעננים בשמים.

מדוע בארץ אנו לא רואים כמעט שלג בשום מקום ? – כי לא קר מספיק.

באילו ארצות כן יורד שלג ? אבל איפה כן אנחנו יכולים לראות שלג בארץ ?- בחרמון, בירושלים.. למה ? כי אלו מקומות גבוהים ביחס לפני הים. המקומות הגבוהים הם גם בד"כ הקרים יותר.

 

9. מה קורה למשקעים כשהם מגיעים לאדמה ?

א.    זורמים בנהרות למקווי מים.

ב.     נקווים – נאספים למקום אחד.

ג.      מחלחלים באדמה.

ד.     מתאדים בחזרה לאוויר (גם כשהם עוד באוויר).

 

10. איפה המים זורמים ?

מעל פני היבשה -

א.    מפל – מקום בו המים זורמים ונופלים מגובה רב.

ב.     פלג – זרם מים קטן. הפלגים הקטנים מתחברים אל נחל או נהר.

ג.      נחלים – מים הזורמים באפיק במשך כל השנה או לאחר הגשמים. זורמים אל הים אל ימה או אל נהר גדול. דוגמא? נחל הירקון

ד.     נהר – נחל מים גדול שמים זורמים בו כל השנה. דוגמא ? נהר הירדן

ה.    אגמים או ימות – מקום נמוך רחב וגדול בתוך היבשה, שבו מצטברים מים. דוגמא? הכינרת. זהו מקווה מים טבעי בתוך היבשה.

ו.        ים – מקווה גדול של מים מלוחים המחובר אל אוקיינוס או אל ים אחר. דוגמא ? ים סוף, הים התיכון.

ז.       אוקיינוס – מקווה עצום של מים מלוחים בין היבשות. האוקינוסים והימים מכסים ¾ מכדור הארץ. שמותיהם: האוקיינוס האטלנטי, ההודי, השקט.

 

מתחת לפני היבשה –

מי המשקעים מחלחלים דרך קרקע חדירה למים. חלקם נספגים בשכבות הקרקע העליוניות וחלקם ממשיכים לחלחל לעומק הקרקע, עד שהם מגיעים לשכבת קרקע אטימה למים ונעצרים מעליה. כיוון שהמים נאגרים במעמקי הקרקע, הם נקראים מי תהום.

מים אלו הם מים מתוקים, ולכם אנו רוצים לשאוב ולהשתמש בהם.

איך מוציאים את מי התהום ?

א.    בארות – בורות המגיעים אל שכבות הקרקע בהן נמצאים מי התהום.

ב.     משאבות.

ג.      מעין – כאשר השכבה שבתוכה מי התהום קרובה אל פני הקרקע חלק ממי התהום פורצים אל פני הקרקע. נחלים רבים בארץ נוצרים ממי מעיינות: נחל הירקון (מעיינות בראש העין), נחל דן (מליד קיבוץ דן) נחל שניר – הבניאס (מעיינות הנמצאים לרגלי החרמון). האם מישהו ביקר פעם במעיינות ?

 

ניסוי חלחול – הדגמת חלחול באמצעים פשוטים.

 

כלים וחומרים –

 

 

מכל פלסטיק שקוף

מספרים וסרגל

מסמר עבה

חול מנופה

פלסטלינה

קערה גדולה

קנקן מים.

 

מהלך הניסוי –

1. לחתוך את הבקבוק לצורת גליל.

2. לסמן על הבקבוק קוים בעזרת טוש המייצגים את גבולות השכבות השונות.

3. לנקב שלושה חורים בבקבוק בצורה אלכסונית – אחד לכל שכבה.

4. למלא את הבקבוק לפי הסדר – חול פלסטלינה, חול.

5. לשער מאיזה חור ייצאו המים כאשר נשפוך אותם לתוך הבקבוק.

6. לשפוך מים לתוך הבקבוק ולבדוק את ההשערות.