הגדל חלון


    חידון פורים  בנוסח תשע בריבוע 
 
   *   החידון יודפס בארבעה עותקים ויחולק ל -  4 תלמידים (רצוי בעלי חוש הומור).

        כל אחד מהם ייצג תשובה אחת מבין  4 התשובות על כל שאלה.
 
·  *   כל תלמיד ירחיב כראות עיניו את התשובה שהוא מציע, ויוסיף לה נימוקים
       אבסורדיים כרוח ההומור הפורימי הטובה עליו, כדי "לשכנע" באמיתות תשובתו. 
 
   *   תלמידים בעלי חוש הומור יוכלו לחבר ולהוסיף שאלות ותשובות הומוריסטיות. 
 
   *   תשובה "מתאימה" היא תשובה העונה על השאלה. למשל: לשאלה "מי היתה

       הדסה?" יש רק תשובה אחת, המתאימה למסופר במגילה, והיא: שהדסה הוא

       שמה העברי של אסתר המלכה. כדי לבלבל אפשר לספר כל מיני חצאי אמיתות

       שנשמעות משכנעות, כגון בתשובה: 4 - שלהדס יש ריח טוב, וכו'. אבל תשובה  4

       אינה נכונה כי השם "הדסה" לא ניתן לאסתר על ידי אחשוורוש.
 
 
1. כמה ימים נמשך המשתה של המלך אחשורוש?
 
1. כל משתה מלכותי באגדות העתיקות נמשך שלושה ימים. והרי מגילת אסתר
    כולה איננה אלא אגדה.
 
2. המלך אחשורוש לא יכול להרשות לעצמו משתה צנוע של שלושה ימים בלבד.
    הוא רצה להראות לכל העולם שהוא עשיר ובליין, ושיש לו הכל יותר מאשר
    לאחרים. לכן הוא עשה משתה שנמשך - לא יאומן - שבעים ושבעה ימים.
 
3. הִגְזַמְתָ. אם מישהו רוצה להתרברב בעושרו ובכוחו ובאישתו היפה - אז גם
    משתה של שבעה ימים יכול להספיק לו. וחוץ מזה - לערוך משתה לכל שריו
    ועבדיו במשך 77 ימים זה אבסורד - כולם שותים ומשתכרים ולא עושים כלום.
    אף אחד אינו עובד והמדינה פשוט מתמוטטת. במגילת אסתר מסופר שהמשתה
    הראשון של אחשורוש נמשך שבעה ימים. וגם זה הרבה.
 
4. כל מה שמתואר במגילת אסתר הוא מוגזם, כי אחשורוש היה נפוח ורברבן
    ואוהב להשתכר ואוהב נשים. הוא היה מוכן לחגוג  365 ימים בשנה, אבל בכל
    זאת צריך קצת לעבוד, אז הוא הסתפק בחצי מהזמן, והמשתה שלו נמשך רק
    מאה ושמונים יום.
 
                                 תשובה מתאימה - 4  (מגילת אסתר פרק א', פסוק ד) 
 

2. מי היתה הדסה?
 
1. הדסה היה שמה העברי של אסתר. אבל "הדסה" זה שם שלא מצלצל טוב.
    אז מרדכי, לפני שהוא שלח אותה לתחרות היופי אצל המלך אחשורוש,
    החליט שכדאי להחליף לה את השם, כמו לכל יפהפייה הוליוודית.
 
2. השם "הדסה" אינו מופיע במגילת אסתר. זהו שם שחז"ל נתנו למלכה אסתר,
   אחרי שהיא הושיעה את עם ישראל - כמו שיעקב קיבל את השם "ישראל"
   אחרי שניצח את המלאך. בשם הזה רצו חז"ל לבטא את הרעיון, שמעשיה של
   אסתר היו טובים וריחניים כריחו הטוב של ההדס.
 
3. אין שום קשר בין השם "הדסה" לבין מגילת אסתר. נשות הדסה בארה"ב נהגו
   לחלוק כבוד מיוחד לחג הפורים, מתוך הזדהות פמיניסטית עם מעשיה של
   אסתר. וכך התחבר השם הדסה עם המגילה.
 
4. ההדס ידוע בריחו הטוב. ועל כן בתקופת התנ"ך היה השם "הדסה" כינוי נפוץ
   לאישה יפה ומושכת, שריחה כריח ההדס. כשאחשורוש התאהב באסתר הוא
   כינה אותה בשם היפה הזה.
 
                                                 תשובה מתאימה - 1 (אסתר, פרק ב', פסוק ז) 
 

3. מי היתה זרש?
 
1  זרש היתה המלכה הראשונה במלכות פרס. אחשורוש הוציא אותה להורג
    מפני שהיא צפצפה עליו;
 
2. זרש היתה אחת מן הנערות הבתולות טובות המראה, שנקבצו לשושן
    בפקודת  המלך אחשורוש. היא לא הצליחה להיבחר למלכות, ונשארה
    בהרמון בתור פילגשו של אחשורוש. מובן שהיא קינאה במלכה אסתר
   ועשתה לה צרות צרורות.
 
3. זרש היתה אמו המסכנה של ויזתא המסכן. מגילת אסתר וחז"ל מתארים
    אותה בתור אישה תככנית ומרושעת, ולכן כל מה שקרה לה הגיע לה.
    אבל אם חושבים על זה, אז אולי היא היתה סתם אנטישמית כמו כולם,
    כי זה היה אז באופנה.
 
4. על פי אגדת חז"ל - המן היה טיפש מטופש ונאד נפוח, וכל הרעיונות
    המרושעים שלו נולדו בראש הנבזי של זרש אחותו.
 
                                         תשובה מתאימה - 3   (אסתר, פרק ה' פסוק י')
 
 
4. באיזו דרך נבחרה המלכה מבין כל הבתולות המועמדות למלכות?
 
1. הן צעדו בשורה לפני המלך כדי שיתרשם מיופיין ממרום כס מלכותו.
 
2. נערך נשף ריקודים, ואחשורוש רקד עם כל מי שמצאה חן בעיניו.
 
3. בכל לילה הביאו יפהפיה אחרת לחדרו של המלך, והוא התרשם ממנה
    באופן אישי.
 
4. המלך היה שיכור. ולכן חכמי המלך בחרו בשבילו את המועמדת המתאימה.
 
                                        (תשובה מתאימה: - 3 (אסתר, פרק ב' פסוקים יב-יד)
 
 
5. כמה זמן נמשך תהליך בחירת המלכה מקרב היפהפיות שקיבץ אחשורוש, למן המשתה שבו גורשה ושתי, ועד להיבחרה של אסתר?
   
1. שבוע
   
2. ששה חדשים (חצי שנה)
   
3. שלוש וחצי שנים
   
4. שבע שנים    
 
                        תשובה מתאימה: - 3 (אסתר, פרק א פסוק ג; פרק ב' פסוק טז)
 
 
6. מהו המקור של השם אסתר?
 
1. אסתר הוא שם יהודי עתיק, והוא מופיע בתנ"ך פעם אחת נוספת:
    ברשימת השמות של יוצאי מצרים נזכרת "אסתר בת אביחיל" בתור
    אחת הנשים משבט יששכר.
 
2. אסתר" הוא שמה של אלה בבלית הקשורה בירח ובכוכבים. מכאן התגלגלה
   המילה  - Starשפירושה באנגלית: כוכב.
 
3. אסתר הוא שם ארץ ישראלי נפוץ, שנגזר משם האלה הכנענית "עשתורת".
   בני ישראל קבלו את השם מן הכנענים, כמו שיהודים בכל העולם נושאים
   שמות לועזיים. וכשהם יצאו לגלות התגלגל אתם השם אסתר והובא לפרס.
 
4. אסתר" הוא שם עברי מקורי, הנובע מן השורש: "סתר" שפירושו: להסתיר.
   אסתר כונתה כך משום, שכידוע, היא הסתירה את יהדותה.
 
                                                                                    תשובה מתאימה - 2 


 
7. מהו מקור השם מרדכי?
 
1. השם מרדכי נגזר מן השם "מרדוך". מרדוך היה שמו של האל הראשי
   במיתולוגיה הבבלית. יהודי בשם מרדכי בתקופה הפרסית, זה כמו היום
   יהודי בשם "מוחמד".
 
2. מרדכי הוא שם עברי, שמקורו מן השורש - "מרד": מרדכי היה הנועז היחידי
   שהעז למרוד בפקודת המלך אחשורוש, אשר ציווה להשתחוות להמן;
 
3. השם "מרדכי" אמנם נובע מהשורש "מרד", אבל אין לזה שום קשר לעובדה
   שמורדכי לא השתחוה להמן. עוד בתורה מסופר על מורדכי ואנונו מבאר
   שבע, אשר מרד בחוקת ה'.
 
4. "מורדוך" הוא שם משפחה יהודי נפוץ בקרב יוצאי עירק וכורדיסטן. ומשם
   משפחה הוא התגלגל לשם פרטי;
                                                                  
                                                                                  תשובה מתאימה - 1


 
8. כשאחשורוש הסכים לתכניתו של המן - מה הוא ידע על העם

    שהוא הולך להשמיד?
 
1. המן אמר לו שהיהודים מתעשרים על חשבונו, וגורמים לפרסים רבים
   להתייהד.
 
2. אחשורוש ידע שזהו עם שונה מאחרים, אבל בכלל לא ידע מיהו העם שהוא

    הולך להשמיד.
 
3. המן בכלל לא שיתף את אחשורוש בתכנית ההשמדה. המלך היה שיכור רב 
    הזמן, והמן ממילא ניהל את כל הממלכה לבדו.
 
4. לדברי המן, כל העמים שתחת מלכות אחשורוש שונאים את היהודים, והם
   יודו למלך אם הוא ישמיד אותם.
 
                               תשובה מתאימה - 2  (מגילת אסתר, פרק ג', פסוק ח)
 
 
9. אסתר לא רצתה ללכת אל המלך אחשורוש להתחנן על גורל

    היהודים – מדוע?
 
1. אחשורוש הראה סימנים שהוא כבר אינו רוצה בה. ואסתר פחדה לעצבן אותו.
 
2. אחשורוש, כידוע, היה אנטישמי. אסתר לא האמינה שהיא תצליח לשכנע
   אנטישמי להציל יהודים.
 
3. אסתר פחדה מהמן יותר משפחדה מאחשורוש. המן הסתובב רב הזמן סביב
   אחשורוש, ואסתר החליטה שלמען הבריאות כדאי לשמור מרחק.
 
4. אסתר דווקא כן רצתה להציל את היהודים. זה היה הרעיון שלה ללכת אל

    אחשורוש.
                                  תשובה מתאימה - 1 (מגילת אסתר, פרק ד', פסוק י)
 
 
10. מדוע רצה המלך ביקרו של מרדכי, וציווה על המן להרכיבו על

      הסוס?
 
1. אסתר גילתה לאחשורוש שמרדכי הוא הדוד שלה, ושהוא אוהב לרכב על
   סוסים.
 
2. אחשורוש פחד מסוסים (כשהוא היה קטן הוא נפל מסוס וחטף מכה בראש).
   לכן הוא בקש מהמן, שיעשה לו טובה וירכיב את מרדכי על הסוס, כדי שהסוס
   יפיל גם אותו.
 
3. אחשורוש ראה שמיום ליום המן הולך ומתנפח מרב גאווה ואהבה עצמית.
    לכן הוא חשב שכדאי להוריד לו קצת את האף, ושלח אותו להיות הסיס של
    מרדכי.
 
4. נודע לאחשורוש שמרדכי תפס שני סריסים שביקשו לשלוח יד במלך. ומאחר
    שאחשורוש שנא באופן מיוחד אנשים ששולחים ידיים, הוא החליט לתת
    למרדכי צל"ש.
 
                              תשובה מתאימה - 4 (מגילת אסתר, פרק ו', פסוקים ג-ד)
 
 
11. מי היה חרבונא, ומה היה תפקידו?
 
1. חרבונא היה חכם מחכמי המלך, שיעץ לאחשורוש להרוג את ושתי הממרה.
 
2. כשחכמי ישראל דנו בשאלה אם להכניס את מגילת אסתר לתנ"ך או לא
   (כי שם אלוהים אינו נזכר בה), רבי חרבונא היה זה שעמד על כך שהמגילה
   תכנס לתנ"ך.
 
3. חרבונא היה הסריס, שהלשין על המן שהקים עץ לתלות עליו את מרדכי.
 
4. חרבונא היה בנו הבכור של המן. אחיו הגדול של ויזתא.
 
                                        תשובה מתאימה - 3 (מגילת אסתר, פרק ז' פסוק ט)
 
 
12. על איזה פשע ציווה אחשורוש לתלות את המן על העץ?
 
1. המן לא רצה להרכיב את מרדכי על הסוס.
 
2. אחשורוש התרשם שהמן ניסה לקשור קשר נגדו, כאשר ביקש לעצמו את
   לבוש המלך, כיתרו וסוסו.
 
3. אחשורוש "תפס" את המן "על חם" כשהוה שוכב על המיטה של אסתר,
   והאשים אותו ששניסה לאנוס את המלכה אסתר.
 
4. אסתר גילתה לו שהמן רוצה להשמיד את היהודים.
 
                                                  תשובה מתאימה: - 3 (אסתר, פרק ז' פסוק ח)