הגדל חלון

  טכנולוגיה סיוע לסטודנטים עם ליקויי למידה : תצפית

 

            ( תקציר של Marshall H. Raskind and Eleanor L.Higgins  Assistive Technology for Postsecondary Students with Learning Disabilities : An Overview ) 

 

    בזמן אחרון מספר אנשים עם ליקויי למידה לומדים או מתחילים ללמוד במוסדות אקדמיות הולך וגדל.  העובדה הזאת נותנת דחיפה להתפתחות  של תכניות לימודים מסוימות שעוזרות לתלמידים אלוהמטרה שלהן – לשמור את ההצלחות בלמידה. בתצפית הזאת אנחנו נתמקד בטכנולוגיות סיוע המאפשרות לסטודנטים לעקוף את הקשיים שלהם.

    טכנולוגיה סיוע בדרך כלל כוללת אמצעים בסיסיים כמו טייפ, מחשבון, מעבד תמלילים וגם תכניות נוספות  כמו "speech synthesis " , מערכות לזיהוי ויזואלי , עזרים לשמיעה ועוד.

    התפתחות של טכנולוגיה סיוע  

הגורמים להתפתחות הזאת הם התפשטות של טכנולוגיות גבוהות , עליה של מספר אנשים עם מגבלות שלומדים במוסדות אקדמיים, חוקים פדרליים לגבי עזרה לסטודנטים האלו .

 ארגון של מרכז של טכנולוגיות גבוהות לאנשים מוגבלים בקליפורניה,  הוביל להתאחדות של יותר ממאה מרכזים כאלו.

 

תצפית של טכנולוגיות סיוע

 

כתיבה

מעבד תמלילים – לעומת גישות קונבנציונליות  של כתיבה בעפרון ונייר או במכונת כתיבה מעבד תמלילים זה התכנית שמאפשרת  למשתמשים עם ליקויי כתיבה

 לכתוב ולא להיות מוטרדים משגיות כי את הטקסט הכתוב אפשר לשנות על המסך עד לשלב  ההדפסה .

בדיקת איות  - מעבד תמלילים לעתים קרובות כולל את התכניות  שעוזרות לבעיות של תלמידים עם ליקויי למידה והפרעות שפתיות שכוללות בעיות כתיב.

"שתפי מוח" – תכניות לאנשים עם רעיונות רבים בראש שמתקשים לעביר את הרעיונות על  הדף. ההתכניות האלו עוזרות למשתמש למצוא הערכה אפשרית למשפט שלו למצוא את אירגון הטקסט על הדף, עוזרות לתקן את הטקסט. התכניות  האלו בעצם המשך של המוח של המשתמש.

פתחנים של קיצורים בטקסט.

תכניות של פענוח דיבור – מאפשרות הוראות קוליות והכתבה של טקסט.

תכניות הקראה – (speech synthesis)

"חוזה" מילים- באות הראשונה שנכנסת למחשב

 

קריאה

תכניות "speech synthesis" – התוכניות האלו אינן מוגבלות רק לשימוש במעבד תמליליםהם קיימים בנפרד לסקירת חומר שכתוב במסך. ארגונים לעיוורים מוציאים עכשי  " ספרים בדסק" שביחד עם מעבד תמלילים מאפשרים לעיוורים לקרא את הספר.                

מערכות OCR- optical character recognition- התכנית הזאת מאפשרת להקליט למחשב  את החומר הכתוב בעזרת סורק .התנאי היחידי – החומר צריך להיות מודפס.

                      אחרי קליטה התכנית יכולה להקריא את הטקסט המוקלט. יש 2 סוגים של OCR : נייד שכולל סורק, תכנית OCR  ו "speech synthesis" ואלה שמחוברים למחשב  ותלויים ביכולות של המחשב. 

 טייפ מיוחד לבקרת דיבור – לעומת הטייפ הרגיל התכנית, מאפשרת לשמוע את החומר

               במהירות שונה ללא הרעה באיכות.

ארגון / זיכרון – לסטודנטים עם ליקויי למידה יש בדרך כלל בעיות עם זיכרון,ארגון ובקרת מידע.  גם בתכניות מחשב וגם באמצעים נפרדים ( יומן, ספר טלפוני וכו' )

בסיסי נתונים בצורה חופשית -  ממליצים לתלמידים עם אותם הבעיות  שבסעיף הקודם. הם שומרים בזיכרון משפטים ערוכים ומוציאם מידע על-ידי לחיצת מילת מפתח שקשורה למידע זה.

עזרה שמיעתית

 

מערכת שמיעה אישית  -  מעבירה מידע קולי ישר לאוזן של התלמיד .

טייפ רגיל

 

מתמטיקה

 

מחשבונים "מדברים" -  מחשבונים עם תכנית סינטזה של הדיבור.

 

מחקרים ביעילות טכנולוגיה סיוע

 

קולינז ב1990 ערך מחקר של 3 שנים בנושא יעילות  של מעבד תמלילים. התוצאות מראות

שסטודנטים עם ליקויי למידה התקדמו ,שיפרו את האיכות הכתיבה שלהם וקיבלו ציונים שאפשר

להשוות ,לפחות  לציונים של סטודנטים רגילים.גם מספר רב של מחקרים אחרים בנושא הזה

הגיעו למסכקה ש טכנולוגית סיוע עוזרת במידע רב לסטודנטים עם ליקויי למידה.

    למרות שמספר סוגים של טכנולוגיה סיוע הולך וגודל.עדיין צריך לחקר אותם כדי להגיד בדיוק איזה מהם הכי טובים בתור עזרה לאנשים עם מגבלות.

התוצאות הכלליות של ה מחקרים :

-        יש טכנולוגיות שיעילות לסטודנטים מסוימים ולא יעילות לסטודנטים אחרים.

-        יש טכנולוגיות אפקטיביות לסטודנטים בעזרה בכתיבה ויש כאלו שהשפיעו באופן חיובי

להתנהגות שלהם.

-        עדיין לא ברור איך טכנולוגיות מסוימות משפיעים לשיפור מימדים.

-                     לפעמים הטכנולוגיות "הנמוכות" יותר יעילות מ הטכנולוגיות הגבוהות .

 

לסיכום צריך לומר ש טכנולוגיה סיוע - זאת  התקווה הגדולה לעזרה לסטודנטים עם ליקויי למידה כדי להפעיל את הפוטנציאל מאלה שלהם. אבל רק מחקר מסודר ומאורגן טוב בנושא יכול לעזור ולהביא להצלחה ואנחנו אחראים לזה. 

 

-