הגדל חלון
 

יתרונו של מעבד תמלילים כטכנולוגיית סיוע בחינוך המיוחד

  

תלמידים עם לקויות כתיבה מתקשים לעתים קרובות לקרא את עבודותיהם ואת שיעורי הבית שהכינו, כך שתפקודם הלקוי בכתיבה משפיע באופן ישיר על יכולת הקריאה של עבודות הכתובות בכתב ידם. תלמידים אלו אשר מאופיינים כבעלי יכולת אינטלקטואלית תקינה ואף למעלה מכך, מתוסכלים מהפערים בין היכולת המילולית התקינה ליכולת הביצועית הלקויה ומתקשים, לעתים קרובות- להשתלב מבחינה אקדמית בעיקר- בכיתות שמעבר לכיתות יסוד

( עינת, 1997 ) . כושר הכתיבה הלקוי יכול להביא את התלמיד הלוקה בכתיבתו, לשיתוק כמעט מוחלט של יכולת ההבעה, ללא קשר לפוטנציאל הידע ולכישוריו האקדמיים התקינים (עינת, 1997 ) . תלמידים אלו נאבקים בתרגום של הידע והמחשבות שלהם לכתוב, מצב אשר מונע את האפשרות שהמורים יבינו את אשר רצו להביע בכתיבתם .

לקות הכתיבה אינה חולפת ונמשכת גם במהלך החיים הבוגרים ולכן יש לעשות מאמצים לזהות את הקושי ולהציע תוכניות התערבות

( GOHNSON AND CARLISLE 1996 ) הן לטיפול ישיר בקושי, והן עקיפת הקושי תוך שימוש בכשרים החזקים של התלמיד.

 

 

 

טכנולוגיות סיוע בתחום לקויות הכתיבה 

 רב הנתונים בדבר תלמידים עם לקויות למידה המשתמשים במעבד תמלילים  בטכנולוגית סיוע מתייחסים לקשיים בשפה הכתובה

 ( DAY AND EDWARDS 1997 ) . נמצא כי המחשב יכול להיות יעיל במיוחד לתלמידים עם לקויות למידה הרואים בכתיבה כגורם מתסכל ( MACARTUR 1997  ) .

תלמידים עם לקויות למידה מתפקדים באופן נחות יותר מעמיתיהם במטלות כתיבה שונות

 ( MACARTUR, 1997 ) . הקשיים נובעים לעיתים קרובות, מקושי פיזי הכרוך בכתיבה ממושכת, מקושי ביצירת רצף של משפטים, ובנוסף לכך בקושי לארגן את הטקסט מבחינה רעיונית וביכולת ההגהה ושינוי הטקסט לאחר כתיבתו. כל אלו גורמים לכתיבת חיבורים קצרים יותר עם רעיונות דלים

 ( BAHR, )NELSON AND VAN METER, 1997  . מחקרים אחרונים המחישו כי תוכניות הוראה אשר ספקו הקשר חברתי לכתיבה בכיתה, מטלות עם משמעות לכותב והוראות לפיתוח תהליך של כתיבה , שפרו את הישגי הכתיבה של תלמידים עם לקויות למידה

 ( MACARTUR,1997 ).

  

 

כתיבתם של ילדים עם דיסגרפיה מוטורית מתאפיינת בקושי בעיצוב אותיות מבחינה גודל וצורה, אותיות לא גמורות, בכתיבת טקסט לא שאינו קריא, שגיאות כתיב חריגות, וקושי רב בהעתקת הטקסט

( KAY,1998) .

מתוך: שרייבר ב. ( 2000 ). השימוש במעבד תמלילים כטכנולוגית סיוע לשם שיפור תפקודמם האקדמי של תלמידים עם לקויות בכתיבה, המשולבים בכיתה הכוללת. עבודת גמר לאחר קבלת תואר מסמך.

אוניברסיטת חיפה: הפקולטה לחינוך.  

יתרונו של מעבד התמלילים (ד"ר תמי אלמוג).

 טיפול במסמך המודפס ללא צורך להקליד את כולו כל פעם מחדש, הכתיבה בעט או עפרון יוצרת מגבלה אצל ילדים דיסגרפים. הם

יכולים למחוק או לשנות (בעזרת טיפקס או מחק) מילים בודדות, אך לא משפטים ארוכים או פסקאות שלמות. כאשר יש להם צורך לשנות משפטים שלמים, הם נאלצים "להעתיק לנקי" את המסמך. מעבד התמלילים, כאמור, מאפשר לבצע שינויים אינסופיים בטקסט עד הגעה למוצר המשביע את רצון הכותב.

* כלים טכניים מתוחכמים לעיבוד טקסט: חיפוש והחלפה, תיקון שגיאות כתיב, הצעה של מילים נרדפות, שינוי במספור עמודים או הערות שוליים באופן אוטומטי, הוספת תאריך, האפשרות לראות המסמך הסופי כבר על הצג עוד לפני ההדפסה (What You See Is What You Get), ועוד.

* תבניות טקסט לשימוש חוזר: מעבד תמלילים מאפשר יצירה של תבניות (שבלונות) בהן ניתן להשתמש שוב ושוב במסמכים שונים תוך חיסכון ניכר של זמן . כך לדוגמא שבלונה של מכתב רשמי, לוגו של מקום העבודה, משפט פתיחה, תאריך, מספרי טלפון, חתימה, וכו'.

* מחסן זמין של טקסטים מוכנים: היכולת לשלוף מסמכים ישנים בקלות רבה מתוך מאגרי המידע של המחשב והאפשרות הקלה להעביר חלקי טקסט ממסמך למסמך חוסכות מאתנו את הצורך "להמציא כל פעם מחדש את הגלגל".

* מהירות כתיבה: הקלדה במקלדת המחשב מהירה יותר ונוחה יותר בהשוואה לכתיבה בעט וניר.

 

* שיפור איכות הכתיבה

- הכתיבה בעזרת מעבד תמלילים אינה תורמת רק לשיפור טכני של תהליכי הכתיבה, אלא, בעקיפין, גם לשיפור איכות הכתיבה.

* שיפור רמת הכתיבה: קריאה של טקסטים מוקלדים (בניגוד לקריאה של כתב יד) מקלה על ההבחנה בשגיאות ובפגמים. למעלה מזה, השימוש במעבד תמלילים מאפשר למשתמש לבחון ולהעריך את תוצר הביניים שלו בכל נקודת זמן בתהליך הכתיבה.

 

* כתיבה ועריכה של  חלקי הטקסט: מעבד התמלילים מאפשר "לעבוד" באופן בלתי תלוי על חלקים שונים של הטקסט. צורת עבודה זו תורמת לשיפור וליטוש המסמך כולו עד להבאתו לרמת שלמות גבוהה יותר.

* צורת כתיבה מגוונות: היכולת לערוך ולארגן מחדש את סדר הפסקאות במסמך מאפשרת כתיבה פחות "שבלונית" (למשל, לינארית) ויותר אסוציאטיבית.

* עידוד היצירתיות: תוכנת עיבוד התמלילים מאפשרת למשתמש לבדוק בקלות ובמהירות אפשריות שונות של מבנה טקסט ובכך תורמת לעריכתו. קלות ה"משחק" בטקסט מעודדת גם התפתחות צורת חשיבה מתלבטת, החשובה לתהליך היצירה.

* בקורתיות כלפי התוצר: טקסט מוקלד נראה אחיד ואין לו חותם אישי ויזואלי כמו לכתב יד. יתכן שעובדה זו מאפשרת לכותב להתנתק מ"כתב היד" שיצר ובכך מקלה על תהליך הביקורת העצמית.

* מיקוד תשומת הלב: המחשב בכלל ומעבד התמלילים בפרט מושכים לעבוד עוד ועוד. במהלך הכתיבה התחושה של הכותב היא שעוד רגע, עוד כמה עיבודים והמסמך יהיה מוכן. רק מי שהתנסה בעבודה עם מעבד התמלילים מכיר נכון את התחושה שאתה מרים עיניים מהמסך, מציץ בשעון, ומגלה שכבר אמצע הלילה- שחלפו 4 שעות מאז שהתחלת לכתוב, ולא נתת לבך לזמן שעבר.

 

* רמה גבוהה של עיצוב אסתטי וגימור

מגוון גדול של כלי עיצוב: מעבד התמלילים מאפשר מגוון רחב מאוד של אפשריות לעיצוב הטקסט והמסמך. בפני המשתמש/ת עומדות אפשריות רבות של עיצוב האותיות (צורה, גודל, צבע, וכו'), הפסקאות (יישור, כניסת שורה ראשונה, רווח בין שורות ובין פסקאות, ועוד) העמוד (שוליים, כותרת, תחתית, וכו') ואף המסמך כולו. יתרונות העיצוב תורמות להנאה האסתטית של הקורא ומקלים על קריאתו.

* רמת הגימור מקצועית: התוצר של מעבד התמלילים נאה להצגה או לקריאה ורמת הגימור שלו "מקצועית". כאשר הפרט מורגל לפעול בסביבה בעלת רמה אסתטית הדבר עשוי להשפיע לחיוב- אף שלא בהכרח, כפי שנראה בהמשך- על רצונו להגיע גם לאיכות גבוהה יותר של תכני הכתיבה.

* שיווק התוצר

- שכפול והפצה מהירים: מעבד התמלילים מאפשר שכפול קל והפצה מהירה ואטרקטיבית לקהלים גדולים.

- קריאה נוחה של הטקסט: שלא כמסמך שנכתב ביד- המצריך לא אחת מאמץ לפענחו- המסמך שנוצר במעבד בתמלילים הוא לעולם ברור וחד.

 

לסיכום:

השימוש במעבד תמלילים יתרום לביטחונם העצמי של התלמידים בעלי לקויות כתיבה, לכתוב לעצב ולארגן את הטקסט ובכך תעלה המוטיבציה שלהם להצליח.  

 

 

: making technology work in the inclusive classroom   

A spell checking strategy for students with learning     disabilities  

http://www.ldonline.org/ld_indepth/technology/ashton_spellcheck.html 

DR.TAMARAH ASHTON

 

ד"ר תמרה אשטון במאמרה  מציגה את הניצול המקסימלי של מעבד תמלילים לפתרון  הבעיה של הילד הלקוי למידה.

 

במחקרה אשטון דוגלת דבר ראשון בצורך ללמד את הילד את תוכנות

העבודה אשר ייסיעו לו, ללא למידת התוכנה המתאימה לא תהיה עבודה על הקושי הספציפי של הילד.ולא תהיה לכך שום תועלת גם אם הוא עובד עם מעבד התמלילים.

  

במאמרה בנושא אסטרטגיית לבדיקת איות במעבד תמלילים , יש צורך בלימוד התלמיד בעל הקשיים איך להשתמש בתוכנות המסייעות בעבודתו כשהיא מתייחסת לתוכנות שבודקות איות. באם לתלמיד אין את המיומנות ההבנה איך להשתמש בתוכנות אלה, הוא לא ינצל את מעבד התמלילים במלאו ולא יזכה לתועלת הרבה.