הגדל חלון
 
מבוגרים לקויי למידה
 

ליקויי למידה הם קשיים בלתי צפויים ביחס לגילו, השכלתו, רמתו האינטלקטואלית וביצועיו של הפרט בתחומי חיים שונים. הם גם בלתי צפויים מכיוון שרכישת מיומנויות אלה אינה דורשת כישורים גבוהים או מיוחדים, ורבים אינם מתקשים ברכישתם. הליקויים המוכרים במיוחד הם בתחום הקריאה (דיסלקציה), בתחום הכתיבה והכתיב (דיסגרפיה), בתחום החשבון הבסיסי (דיסקלקוליה) ובתחום הקשב והריכוז (Disorder Deficit Attention-ADD). אלו הם ליקויים שמשפיעים על הילד כבר בבית הספר ומכונים גם "ליקויי למידה דידקטיים / אקדמיים".
ישנם ליקויים שמשפיעים גם על התפקוד בתחומי חיים אחרים כמו ליקוי בקואורדינציה מוטורית עדינה שיכול להשפיע על איכות הכתב, ליקוי בקואורדינציה מוטורית גסה שיכול להשפיע על התפקוד בתחום הספורט, רכיבה על אופניים או נהיגה. קיים גם ליקוי בתפיסה מרחבית שיכול להשפיע על הצלחה בתחום לימודי כמו גיאוגרפיה והנדסת המרחב, התמצאות בעיר זרה או ניווט בעזרת מפה.
הסבר לתופעה זו הוא ליקוי שבסיסו פיזיולוגי-אנטומי שמקורו תורשתי, ומשום שמדובר בתהליכים שכאלה, ילד המתקשה בכתיבה ובכתיב הופך למבוגר המתקשה באותם תחומים. אמנם, מבוגר לקוי למידה יקרא לעיתים טוב יותר מאשר קרא כשהיה ילד, אך עדיין הוא סובל מקשיים בקריאה, יחסית לצפוי ממנו עקב השכלתו או הישגיו בתחומים אחרים.
בניגוד לילד לקוי למידה, שלרוב אין לו ברירה אלא להמשיך ולהשקיע מאמץ בלימוד הקריאה והכתיבה, הרי שמבוגר לקוי למידה משתדל להימנע מהצורך לקרוא ולכתוב ע"י בחירה מקצועית מתאימה. 

שכיחות ליקויי הלמידה באוכלוסייה אינה ידועה, וישנן הערכות שונות. מצד אחד אנשי הממסד החינוכי, המסייעים בתחום מבחינה כספית וטיפולית, הם בעלי אינטרס להפחית בהערכת שכיחות התופעה. מצד שני, אנשי מקצוע, הורים לילדים לקויי למידה ומבוגרים הסובלים מכך, הם בעלי אינטרס להצביע על השכיחות הגבוהה של התופעה. 

האמת היא שקשה מאד לבצע בדיקה מדויקת של שכיחות תופעת ליקויי הלמידה, שכן חלק גדול באוכלוסייה אינו מודע כלל לקיום הליקוי. אבל, מאחר שבשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות הציבור לגבי לקויות הלמידה, ובמקביל חלה עלייה בדרישות להשכלה גבוהה בתחומי תעסוקה שונים, יותר ילדים ומבוגרים תובעים את זכויותיהם לתנאי לימוד ולבחינות שיתאימו לליקויים מהם הם סובלים. הורים רבים, שבעצמם סבלו בילדותם מליקויי למידה, אך לא היו מודעים לכך בזמנו, נוכחים לדעת שילדיהם עוברם את אותה מסכת ייסורים שהם עברו בילדותם, משום שהממסד החינוכי עדיין מגלה גישה שמרנית, נוקשה וחשדנית לגבי אלה המדווחים על ליקויי למידה, במיוחד הדבר בולט כלפי מבוגרים, החסרים מסגרת מאורגנת שתסייע להם. 

כפי שנאמר כאן, ליקויי הלמידה אינם נעלמים עם הגיל. אמנם יכול לחול אצלם שיפור מסוים, ואפילו משמעותי, אך עדיין הם מלווים את האדם למשך כל חייו. רבים מהמבוגרים עדיין מאמינים כי קשיי הקריאה, הכתיבה והחשבון נובעים מכך שבילדותם היו "עצלנים" או מכיוון שלא ניתנה להם הזדמנות לרכישת השכלה מספקת. האמת היא ש"עצלנות" או "חוסר מוטיבציה" הם תוצאת הליקוי ולא הסיבה להם.
רבים מנסים להשתלט אל מיומנויות בסיסיות של קריאה, כתיבה וחשבון ואינם מצליחים. לעיתים הם מצליחים לעקוף או להימנע מהתמודדות עם קשייהם, אך משקיעים מאמצים רבים להסתיר אותם מסביבתם הקרובה, ואפילו מבני משפחתם. פעולות יומיומיות כמו כתיבת צ'קים, קריאת חוזים, צפייה בסרט עם כיתוביות, מילוי דוחות וקריאת ספרים ומאמרים, הופכות אצלם למשימות קשות ומביכות.
 

התחום הטיפולי והמחקרי של ליקויי למידה אצל מבוגרים הוא חדש מאד. כל שנה מצטרפים מבוגרים נוספים לקבוצה הנאלצת להתמודד עם בעיות של הכשרה מקצועית, השלמת השכלה ותעסוקה, ללא תמיכה של מסגרת חינוכית, ללא מודעות מספקת של הציבור והממסד, ללא זכויות מעוגנות בחוק וללא תמיכה כספית.
חיילים רבים, הסובלים מליקויי למידה, מצליחים טוב יחסית במסגרת הצבאית, מכיוון שהם נדרשים לפעולות השונות מאלו שנדרשו בתקופת לימודיהם בבית הספר. חלק מהם משתלב היטב גם ביחידות קרביות, ותקופת הצבא הופכת לתקופה המאושרת שבחייהם. אך, ככל שיתפתח התחכום הנדרש בתפקוד הצבאי, כך יהיה קשה יותר למבוגרים לקויי למידה להשתלב במסגרת זו.
עם השחרור, הבעיה מחריפה עקב הצורך להשתלב בלימודים, הכשרה מקצועית או עבודה. המערכת החינוכית והתעסוקתית של עולם המבוגרים אינה ערוכה לאבחן את קשיי המבוגר, לסייע לו בעבודה ובלימודים או להגן על זכויותיו. משום כך יש צורך בהגברת המודעות, ומתן טיפול וסיוע מתאימים. יש צורך בהקניית אסטרטגיות ואפשרות ללמוד כך שההתמודדות עם עולם התעסוקה לא תוביל לתסכולים ואכזבות, המוכרים למבוגר לקוי הלמידה עוד מימי בית הספר.
מבוגר לקוי למידה, נזקק לגיוס כוחות נפשיים וכספיים רבים כדי לשנות מגוון אפשרויותיו שנקבע על ידי ליקויי הלמידה מהם הוא סובל. הוא זקוק לגורם שיסביר לו שמדובר בליקוי שאינו קשור ליכולתו האינטלקטואלית, ואשר למרות קיומו, ניתן לעקוף אותו בעזרת הכוונה, לימוד אסטרטגיות המתאימות לו ואך לו, ועידוד.