הגדל חלון
 

15 אפריל, 1999

 

 

 

מחשבים והישגים (Computers and Achievement)

 

Andrew S.Latham;  Educational Leadership Feb, 1999, pp. 87-88.

 

מחנכים, בדומה לקובעי מדיניות, רואים במחשבים כמפתח לרפורמה חינוכית. בסקר שנערך בקרב המורים, 96% מהמורים העדיפו שימוש בטכנולוגיה ובמחשבים כדי לשפר את המערכת החינוכית בארה"ב (Feistritzer, 1996). הנשיא קלינטון תמך בהרחבת השימוש במחשבים במסגרת הכתות והכנסת מכשור מתקדם לכל כתה וכתה, תוך מתן השתלמויות ותמיכה רלוונטיים למורים. ליעדים אלה בארה"ב הוקצו תקציבים נרחבים.

 

מדוע טכנולוגיה כה מדברת אל אנשי חינוך למרות הידיעה על עלותה הגבוהה? קובן (Cuban 1993) קובע 3 גורמים:

1.         הרצון להכין את התלמידים למעבר לכח-עבודה טכנולוגי.

2.         הפוטנציאל הטמון במחשבים כמכשיר למכוונות עצמית בלמידה.

3.         התפישה ששימוש במחשבים בכיתה תגדיל את התפוקות הלימודיות.

 

הגורם הראשון, באופן יחסי, הנו בעל משמעות ברורה. הגורמים האחרים יקבלו משמעות רק באם ימולאו מספר תנאים. לדוגמא, אם השימוש במחשב יהיה לצורך תרגול בלבד - לא יהיה בכך הכנה למכוונות עצמית בלמידה. לגבי התפוקה של התלמידים, מחשבים עשויים לאפשר למורים להעביר יותר חומר לימודי, או להגיע ליותר תלמידים, אך אין זה ברור באם הם יעילים וזולים יותר. חוקרים שעסקו בנושא מגלים שיש להיות זהירים מלסנגר באופן מוחלט בשימוש כולל במחשבים, יש לשקול, באם אין להשיג הישגים טובים יותר באמצעי הוראה אחרים. וונגליסקי (1996) במחקרו המקיף חקר את השפעת השימוש במחשב על הישגים במתמטיקה בכתה ד' ובכיתה ח'.

מסקנותיו הן, שהשימוש במחשב בכתה ח' יותר משמעותית לגבי ההישגים מאשר בכתה ד', וכן שהישגי התלמיד, תלויים במורים שעברו השתלמות מקצועית בדרכי השימוש במחשב בהוראת כישורי חשיבה.

 

הסוגיה של השתלמות מתאימה

טכנולוגיה עשויה לסגור פערים לימודיים בין תת קבוצות בקרב התלמידים, בכך שניתנת להם הזדמנות שווה להגיע לעושר המידע הנגיש באינטרנט. באותה מידה, פערים אלו יכולים להתרחב אם הנגישות לטכנולוגיה אינה מתפלגת באופן שוויוני.

מספר חוקרים תומכים ברעיון שהשתלמות מורים היא הכרחית. עם זאת נמצא שבין 1/3-2/3 מהמורים אינם מנצלים את היתרון של הימצאותם של מחשבים לצורך הדרכה, כי אינם מרגישים בטוחים ביכולת העצמית שלהם להשתמש בהם.

 

השורה התחתונה היא, שמחשבים מתגברים תפוקות, אולם אין להגיע להחלטה נמהרת ולהציב מחשב בכל כתה לפני ששוקלים, מהם הדרכים היעילות לניצול יעיל של תקציבים מוגבלים. נמצא, שתרגול ואימון באמצעות המחשב אינם בעלי השפעה חיובית על הישגי התלמידים לעומת גישות המתמקדות ב"כישורי חשיבה" (Liao 1992). בנוסף, יש להתחשב בדרגה של הכתה. כפי שנאמר לעיל, תלמידים בוגרים יותר יפיקו יותר תועלת מהשימוש במחשב. המלצתו של Wenglinsky היא, שיותר מחשבים יופנו לחטיבות הביניים מאשר לבתי ספר יסודיים.

השאלה אם כך, אינה עוסקת בחשיבות הטכנולוגיה, אלא כיצד נהפוך את הטכנולוגיה לגורם בעל משמעות היעילה ביותר בעלות הנמוכה ביותר.